Kleszczowe zapalenie mózgu – Szczepimy! Zapobiegamy!

Agencja D&D Communication przez niemal 2 lata współpracowała z Fundacją Aby żyć przy kompleksowej realizacji ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej pt.: „Kleszczowe zapalenie mózgu – Szczepimy! Zapobiegamy!”. Celem kampanii było podniesienie społecznej świadomości na temat zagrożeń związanych z kleszczami i przenoszonych przez nie chorób zakaźnych. Szczególną uwagę zwracała na wirusa kleszczowego zapalenia mózgu, który atakuje centralny układ nerwowy powodując poważne i trwałe powikłania. Kampania edukowała, że chorobami odkleszczowymi zagrożone są wszystkie osoby, bez względu na wiek, które od marca do końca listopada spędzają czas w plenerze. Eksperci kampanii obalili szereg mitów na temat kleszczy oraz przekonywali za najpewniejszą i najbezpieczniejszą ochroną przed kleszczowym zapaleniem mózgu jest szczepienie profilaktyczne.

W kampanię zaangażowały się znane osoby. Ambasadorami pierwszego etapu byli: Jacek Kawalec i Aleksandra Kutz. Podczas drugiego etapu w działania kampanii włączyła się Beata Sadowska.

Patronat honorowy nad kampanią sprawowały Warszawski Uniwersytet Medyczny oraz Państwowa Inspekcja Sanitarna. Natomiast Patronat Merytoryczny Polskie Towarzystwo Immunologii Doświadczalnej i Klinicznej oraz Polskie Towarzystwo Higieniczne.

Agencja przygotowała pełną identyfikację audiowizualną kampanii (logo, key visual, spot radiowy, spot internetowy, sondę uliczną z udziałem mieszkańców Warszawy, sondę z udziałem dzieci jednego z warszawskich przedszkoli). Ponadto zaprojektowała i na bieżąco zarządzała pod względem technicznym i contentowym witryną internetową kampanii www.szczepkleszcz.pl oraz profilami w mediach społecznościowych (Facebook, YouTube). Wykonała również działania z zakresu marketingu internetowego, w tym m.in. prowadzenie kampanii linków sponsorowanych Google Adwords, płatnej reklamy Facebook Ads, kampanii reklamowej kanału YouTube, zaangażowanie blogosfery, działania z zakresu amplifying’u.

Profil kampanii na Facebooku zgromadził ponad 11 000 fanów odnotowując pod koniec kampanii 1 750 059 wyświetleń. Z kolei witryna internetowa na finale działań przyciągnęła 55 886 nowych użytkowników. W trakcie kampanii odnotowano również wysoki wskaźnik klikalności CTR 14,25%, który jest ważnym elementem oceny odpowiedniego doboru słów kluczowych w programie reklamowym Google AdWords.

Zespół agencji odpowiadał również za regularne działania Public Relations. W ich rezultacie informacja o kampanii pojawiła się łącznie na łamach 65 tytułów prasowych, w tym wiodących i wysokonakładowych, takich jak np. Gazeta Wyborcza, Dziennik Gazeta Prawna, Super Express, Fakt, Polityka, Fokus, Claudia, Dobre Rady, Życie na Gorąco, Chwila dla Ciebie, Żyjmy Dłużej.

Podczas kampanii podejmowana była również współpraca z mediami internetowymi. W sumie działania kampanii były komunikowane na ponad 150 portalach, w tym Onet.pl, Wp.pl, interia.pl, rynekzdrowia.pl, wyborcza.pl, wirtualnemedia.pl, tvnmeteo.pl, kampaniespołeczne.pl, ohme.pl, polskieradio.pl.

Kampanią zainteresowały się również media telewizyjne (TVP 2, Polsat News, TVP Warszawa, TVP Polonia, TVN Meteo), które poruszały temat kleszczowego zapalenia mózgu w serwisach informacyjnych i programach śniadaniowych.

Z kolei spot radiowy emitowany był w 14 stacjach radiowych, w tym m.in. ogólnopolskich i regionalnych Polskiego Radia oraz rozgłośniach należących do Grupy Radiowej Agory (TOK FM, Złote Przeboje, Rock Radio, Radio Pogoda).

Ponadto key visual był eksponowany w ramach miesięcznej kampanii outdoorowej na 56 wiatach przystankowych w Warszawie.

Na potrzeby promocji kampanii wyprodukowany również został filmik edukacyjny, który od września do grudnia był emitowany na telewizorach w wybranych placówkach medycznych Health TV na terenie całego kraju.

W ramach kampanii Agencja korzystała również z niestandardowych narzędzi promujących kampanię, m.in. opracowała koncepcję i nadzorowała wykonanie projektu autorskiej gry komputerowej pt. ”Pogromcy kleszczy”, która w czasie trwania pierwszego etapu kampanii była dostępna w sieci. Dzięki działaniom komunikacyjnym Agencji gra okazała się sukcesem. W czasie pierwszego miesiąca przyciągnęła niemal tysiąc graczy.

Kampania była również obecna podczas wydarzeń sportowych. W tym celu podjęto współpracę z teamem kolarskim MTB Komobike Scott, który w barwach kampanii wziął udział w 7 wyścigach składających się na cykl Skandia Maraton Lang Team oraz w górskim wyścigu etapowym Bike Adventure. Ponadto drużyna pod patronatem kleszcza wystartowała w dwóch warszawskich imprezach biegowych: Accreo Ekiden oraz Citytrail. W wybranych eventach sportowych uczestniczyła również Ambasadorka Beata Sadowska.

Agencja prowadziła również efektywną współpracę z Key Opinion Leaderami kampanii oraz wojewódzkimi i powiatowymi stacjami sanitarno-epidemiologicznymi.